+420 212 241 385
Společnost DOUBEK & PARTNERS, advokátní kancelář s.r.o., IČ: 04814746, se sídlem Na Poříčí 1047/26, Nové Město, 110 00 Praha 1, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod sp. zn. C 253790 (dále jen „Advokátní kancelář“) tímto oznamuje, že zavedla dle ust. § 8 zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, v účinném znění (dále jen „Zákon“) a dle zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, v účinném znění (dále jen „AML zákon“) vnitřní oznamovací systém, kterým umožnila realizaci práv a povinností dle Zákona a AML zákona v praxi (dále jen „Vnitřní oznamovací systém“).
Záměrem Advokátní kanceláře je vytvořit prostředí, které umožní osobám bezpečně a bez obav z postihu oznámit podezření na trestnou činnost, přestupky nebo jiné protiprávní jednání, jak je podrobněji vysvětleno dále v textu. Advokátní kancelář se zavazuje, že každý podnět bude řádně prošetřen a v případě zjištění pochybení budou přijata odpovídající opatření k nápravě. Samozřejmě nad rámec toho klade Advokátní kancelář v souladu s právní úpravou důraz na zajištění ochrany oznamovatelů.
Vnitřní oznamovací systém je určen zaměstnancům Advokátní kanceláře, jakož i dalším fyzickým osobám, které se v souvislosti se svou prací nebo jinou obdobnou činností dozvěděly o protiprávním jednání, ke kterému došlo nebo má dojít u Advokátní kanceláře, a které:
Co je myšleno prací či jinou obdobnou činností oznamovatele je stanoveno v § 2 odst. 3 a 4 Zákona.
Advokátní kancelář si tímto dovoluje oznámit, že vylučuje z podání oznámení podle Zákona osoby, které pro Advokátní kancelář nevykonávají práci nebo jinou obdobnou činnost dle ust. § 2 odst. 3 písm. a), b), h) nebo i) Zákona. Oznámení podle AML zákona mohou činit zaměstnanci Advokátní Kanceláře a fyzické osoby, které jsou pro Advokátní kancelář činné jinak než v základním pracovněprávním vztahu ve smyslu AML zákona.
Jedná-li se o oznámení podle AML zákona, je možné jej podat i v anonymní podobě bez sdělení své totožnosti. V takovém případě neplatí povinnost příslušné osoby uvést a evidovat osobní údaje oznamovatele, jak je představena dále v rámci tohoto Vnitřního oznamovacího systému.
Příslušná osoba
Příslušnou osobou je fyzická osoba, jež splňuje podmínky dle ustanovení § 10 Zákona, a která je určena Advokátní kanceláří k přijímání a posuzování důvodnosti oznámení o možném protiprávním jednání. Příslušná osoba poté v případě důvodnosti oznámení navrhuje opatření k nápravě nebo předejití vzniklého protiprávního stavu.
Příslušnou osobou byla Advokátní kanceláři určena Mgr. Tereza Kubovičová.
Podání oznámení
Oznámení lze podat prostřednictvím zde popsaného Vnitřního oznamovacího systému příslušné osobě jedním z následujících způsobů:
Osobní schůzka příslušné osoby může následovat také po písemném či elektronickém podání, bude-li to vhodné. Z osobní schůzky příslušné osoby a oznamovatele bude pořízena zvuková nahrávka, vysloví-li s tím oznamovatel souhlas. V opačném případě příslušná osoba vyhotoví záznam zachycující podstatu sdělení, která proběhla v rámci osobního setkání. Po přepisu zvukové nahrávky, resp. vyhotovení záznamu bude mít oznamovatel možnost se k danému dokumentu vyjádřit. Toto vyjádření oznamovatele se k přepisu/záznamu připojí.
V oznámení je třeba uvést údaje o jménu, příjmení a datu narození, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele (nejedná-li se o anonymní oznámení, jak je popsáno výše v textu), dále popis případu se všemi podstatnými informacemi. K tomuto oznámení je dále žádoucí připojit podklady, jež dokládají předmětná tvrzení tak, aby bylo možné posoudit důvodnost tohoto oznámení.
Podle ustanovení § 16 odst. 1 Zákona mohou podat oznamovatelé oznámení dle Zákona taktéž Ministerstvu spravedlnosti. Dále je možné oznámení podané podle Zákona uveřejnit za podmínek uvedených v ustanovení § 7 odst. 1 písm. c) Zákona. Při oznamování porušení podle AML zákona je nutné využít oznamovací systém Finančního analytického úřadu.
Další postup po podání oznámení
Požádá-li o to oznamovatel, je příslušná osoba povinna oznámení přijmout osobně v přiměřené lhůtě, nejdéle však do 14 dnů ode dne, kdy o to oznamovatel požádal. O přijetí oznámení je příslušná osoba povinna do 7 dnů ode dne jeho přijetí písemně vyrozumět oznamovatele, ledaže oznamovatel výslovně požádal příslušnou osobu, aby ho o přijetí oznámení nevyrozumívala, nebo je zřejmé, že vyrozuměním o přijetí oznámení by došlo k prozrazení totožnosti oznamovatele jiné osobě.
Příslušná osoba je povinna posoudit oprávněnost oznámení a písemně informovat oznamovatele o výsledku posouzení do 30 dnů od jeho přijetí. V případě složitějších skutkových nebo právních okolností může být tato lhůta prodloužena o maximálně 30 dnů, a to nejvýše dvakrát. O prodloužení lhůty a důvodech tohoto prodloužení musí příslušná osoba informovat oznamovatele písemně před jejím uplynutím.
Výsledkem posouzení ze strany příslušné osoby může být následující závěr:
Ochrana oznamovatele před odvetnými opatřeními
Advokátní kancelář plně a v souladu se Zákonem zajišťuje ochranu oznamovatelů před odvetnými opatřeními, která by mohla být přijata v důsledku podání oznámení. Příklady těchto zakázaných opatření jsou uvedeny v § 4 Zákona a mohou zahrnovat například ukončení pracovního poměru, neprodloužení pracovního poměru na dobu určitou, snížení mzdy, platu nebo odměny, nepřiznání osobního příplatku, převedení na jinou práci nebo služební místo, nebo omezení přístupu k odbornému rozvoji. Odvetnému opatření nesmí být vystaven oznamovatel ani jiné osoby uvedené v ustanovení § 4 odst. 2 Zákona, jako např. osoba blízká oznamovatele, osoba, která je zaměstnancem nebo kolegou oznamovatele atd.
Evidence a uchovávání jednotlivých oznámení
Příslušná osoba a Ministerstvo spravedlnosti jsou povinny v elektronické podobě vést evidenci údajů o přijatých oznámeních, která zahrnuje následující informace:
Příslušná osoba je povinna uchovávat oznámení podaná prostřednictvím Vnitřního oznamovacího systému a s nimi související dokumenty po dobu 5 let od jejich přijetí. Ministerstvo spravedlnosti je rovněž povinno uchovávat oznámení podaná jemu a související dokumenty po dobu 5 let od jejich přijetí.
Do evidence údajů, dokumentů souvisejících s oznámením a uchovávaných oznámení mají přístup pouze příslušná osoba v případě oznámení podaných prostřednictvím Vnitřního oznamovacího systému, jak je popsán výše, a Pověřený zaměstnanec v případě oznámení podaných Ministerstvu spravedlnosti.